maandag 17 september 2012

Tour langs de tempels (zaterdag 22 sept 2012)

Om 8.45 uur werden we opgehaald door de chauffeur die we voor de hele dag geregeld hadden. We hadden met hem afgesproken om een rondje tempels te doen. We gingen eerst naar het noorden waar we het tempelcomplex Gunung Kawi bij Tampaksiring bezochten. We hadden gelezen dat je daar het best vroeg naar toe kan gaan zodat het nog niet zo druk is. Dat bleek een goed idee want het was er inderdaad nog lekker rustig. Bovendien is het 's morgens ook nog niet zo warm.Via een steile trap van 371 treden loop je naar beneden (en later dus ook weer omhoog :-) ). Het uitzicht onderweg over het dal en de rijstvelden is echt prachtig.

Er zijn onderweg flink wat souvenirwinkeltjes, maar de verkopers zijn niet opdringerig. Bij elke tempel is het verplicht een sarong te dragen en soms ook nog een selendang (band om je middel). We kochten allebei een sarong met selendang bij een winkeltje op de parkeerplaats sarons. We zijn aan het oefenen met afdingen en ipv de gevraagde 400.000 roepia betaalden we 165.000 roepia. Het tempelcomplex was erg mooi en bestaat uit 10 candi's (indonesische stoepa"s) uit de 11e eeuw. Er is ook nog een ruine van een boeddhistisch klooster te zien.

Een klein eindje verder ligt tempelcomplex Tirta Empul (tempel van het heilige water). Ook weer een mooie tempel, waar diverse baden zijn waar zowel Balinezen als toeristen zich kunnen reinigen in het water. De lichte zwavellucht moet je dan wel op de koop toenemen.

Ik vond de bron waarbij je het water omhoog ziet bubbelen erg leuk. Er schijnen allemaal slangen aan de zijkanten van de bron te zwemmen, maar die hebben we niet gezien.

Als je uit de tempel komt moet je door een wirwar van souveniersstandjes. Gelukkig ook hier geen opdringerige verkopers.Besakih tempel (Pura Besakih) is een van belangrijkste tempels van Bali en was de volgende op ons lijstje. We lunchten met een behoorlijk heftige soto ajam in een groezelig tentje, geadviseerd door onze chauffeur.

Vervolgens melden we ons bij de entree van de tempel. Er werd ons verteld dat we een gids moesten nemen en een vrijwillige (lees verplichte) bijdrage moesten doen. We kregen een boek voor ons neus waarin enorme bedragen van bezoekers te lezen waren. Het leek alsof bezoekers nooit minder dan € 30 betaalden om naar binnen te gaan. We hebben het bij € 20 euro gehouden, maar vonden dat rijkelijk veel. Achteraf bleek de gids niet verplicht te zijn en de toegang niet meer dan een paar euro. De gids bleek nauwelijks Engels te spreken en Martine vond de tempel niets eens zo mooi. Erg toeristisch allemaal. Het uitzicht vanaf de tempel was dan wel weer fantastisch.Maarten was gelukkig wel enthousiast, maar die vindt de tempels al heel de vakantie geweldig. Ik was meer te spreken over de tempels in Thailand en vindt de tempels hier wat minder indrukwekkend. De ceremonies die overal plaatsvinden vinden we allebei wel erg interessant. Je mag niet overal dichtbij komen, maar het is eigenlijk nooit een probleem om ergens te kijken of foto's te maken. We waren redelijk snel uitgekeken en onze chauffeur was stomverbaasd dat we binnen een uur alweer voor z'n neus stonden. Meestal bleven mensen een paar uur rondkijken.

De volgende tempel was vlakbij de mount Batur, waar we gisteren met de fietstocht ook al geweest waren. De tempel was erg meer van hetzelfde dus ook hier waren we snel klaar. We hebben er niet eens meer foto's gemaakt.

Als laatste bezochten we de Pura Kehen in Kintamani, een mooie tempel in de sfeer van Junglebook.

Daarna waren we wel een beetje tempelmoe en hebben we ons lekker naar het hotel laten rijden.
We hadden met onze chauffeur afgesproken dat hij ons te 17.00 uur rond zou rijden, maar om 16.00 uur lagen we lekker in het koele water van het zwembad. Het was wel mooi geweest voor vandaag.
We hebben vandaag ook alvast een bootticket geboekt (kon in het hotel) naar Gili air met een open retour datum, omdat we niet wisten hoe lang we daar wilden blijven.
's Avonds aten we nog lekker een keer bij het kleine superzaakje waar we al eerder deze week aten.
pura kehen heel oude tempel junglebooktempel. om 16.00 uur terug.