donderdag 27 september 2012

De trein naar Yogyakarta (dinsdag 11 sept 2012)

Vandaag moesten we de trein van 8 uur naar Yogyakarta halen, dus we stonden al om half 7 in de ontbijtzaal. Na een heerlijk ontbijt en nog een keer zo'n heerlijke cappuccino voor Maarten en een jasmijnthee voor mij checkten we uit om naar het station te gaan.
In de lift werden we aangesproken door een man die zich afvroeg wat 2 rugzaktoeristen in Bandung te zoeken hadden. Toen we uitlegden dat we hier vooral even op adem wilden komen na de lange reis begreep hij het wel, maar hij kon zich niet voorstellen dat Bandung iets interessants te bieden had.Toch hebben wij hier met veel plezier een dag doorgebracht.
Op het station bleek bij de controle dat ze gisteren onze paspoortnummers op de kaartjes verwisseld hadden. Ze snapten er niets van, haalden er nog iemand bij, maar uiteindelijk was het allemaal geen probleem en mochten we door naar de trein.

In de trein hadden we prima stoelen en het was er redelijk koel, dus dat was goed vol te houden.

Vooral de eerste 3 uur na Bandung waren de uitzichten prachtig. We zagen de eerste rijstvelden van de vakantie, dorpjes en scholen langs het spoor en veel zwaaiende mensen.

Naast ons zat een vrouw met een jongetje van een jaar of 4. De vrouw is de hele weg met haar telefoon in de weer geweest en het jongetje hing in allerlei standen in de bank met een muts op en handschoenen aan. Grote complimenten voor dit jongetje dat de reis schijnbaar moeiteloos volhield. De rit duurde tenslotte 8 uur en moeder heeft zich alleen tijdens eet- en drinkmomenten even met hem bemoeid.

Net nadat Maarten zijn bord "treineten"op had, stopten we op station Kroya. Ik had gelezen dat de nasi pecel van de vrouwen langs de trein erg lekker moest zijn, dus die hebben we gekocht. En die was inderdaad superlekker.

Het laatste stuk was wat saaier, maar om 16.00 uur kwamen we dan toch aan in Yogyakarta. Een taxi bracht ons naar hotel Tulips in een rustig stuk van een van de toeristenstraten.

Dit hotel hadden we maandag uitgezocht en geboekt. De eerste 2 nachten hadden ze alleen een wat eenvoudiger kamer beschikbaar, maar gelukkig wel met airco en daarna zouden we kunnen doorschuiven naar een wat meer luxe kamer.

We hebben natuurlijk gelijk het straatje even verkend, een niet zo lekkere nasi gegeten daarna konden we even afkoelen in het heerlijk rustige zwembad. We hebben ook gelijk een excursie afgesproken. morgenochtend om 4.45 uur worden we opgehaald voor een tocht naar de Borobudur en de Prambanan. 's Avonds zijn we dus maar bijtijds naar bed gegaan.