donderdag 20 september 2012

Tocht door de rijstvelden (woensdag 19 sept 2012)

Na een heerlijk luxe ontbijt op onze fantastische veranda met fruit, pannenkoek, toast, omelet en heerlijke thee werden we opgehaald voor onze excursie.

Voor vandaag boekten we een wandeltocht door de rijstvelden. Aangezien we pas gisteren voor het eerst een rijstveld zagen waren we erg benieuwd wat ons te wachten stond. Het bleek een supertocht te zijn, dwars door rijstvelden, dorpjes en jungle. We boekten onze tocht bij Bali Culture Tours en dat is ons uitstekend bevallen. We kregen een gids die weliswaar niet zo goed Engels sprak, maar zich daar zo schattig voor verontschuldigde dat het direct helemaal niet erg was, al was het soms wat zoeken naar verduidelijking. Hij was een beetje onzeker geworden doordat wat Fransen geklaagd hadden.

Z'n moeder had hapjes gemaakt voor onderweg, we kregen water en aan het einde van de tocht kregen we een maaltijd die door zijn familie verzorgd was.
We begonnen de tocht door de rijstvelden. Onderweg zagen we voor het eerst cacaobomen, koffieplanten, durian en cassavewortel. Wat is het toch leuk om dat soort dingen voor het eerst in het echt te zien. De gids vertelde veel onderweg en de rijstvelden waren prachtig. We kwamen langs een klein dorpje waar het dorpsleven in volle gang was. Mensen wasten zich in de irrigatiekanalen en iedereen zei vriendelijk gedag.

Na de rijstvelden liepen we een stuk door jungle. Na een best pittige afdaling en klim liepen we de jungle weer uit en belandden in het dorp.

Daar kregen we een rondleiding door een compound. De hele familie was er aan het werk. Er werden boekjes gemaakt, bladeren op karton geplakt en ook de stokoude grootouders werkten nog actief mee.

Bij de eindbestemming kregen we lekkere koele natte handdoekjes. Na een kop koffie voor Maarten en een heerlijke gemberthee voor mij kregen we een enorm uitgebreide maaltijd. We hebben zitten smullen van gerookte eend, gerookte kip, heerlijke varkensworstjes, tofu, boontjes, omelet met groenten, rijst, watermeloen en diverse sausjes.

Toen we terug waren hebben we even gezwommen en ben ik een uurtje op bed gaan liggen omdat ik een flinke hoofdpijn had. Het was ook enorm warm vandaag.
Toen ze weer bijgetrokken was hebben we ons weer naar Ubud laten brengen. Op advies van een kennis aten we de beroemde spareribs van de grill bij Naughty Nuri's Warung, een piepklein eethuisje aan de rand van het centrum (Jalan Raya Sanggingan). Supermals vlees in een lekkere marinade met een heerlijke aardappelpuree met knoflook erbij. Welliswaar liepen er enorme muizen op de zijmuren en was het de eerste maaltijd waarna onze darmen van slag raakten, maar het eten was heerlijk. Halverwege de maaltijd viel de stroom uit en werd het bij kaarslicht nog gezelliger.

Na het eten hebben we geprobeerd terug naar het hotel te lopen, maar het bleek toch wel ver en het was op sommige plekken aardedonker. Uiteindelijk hebben we toch maar gebeld om opgehaald te worden. Het duurde vrij lang voordat het busje er was, maar gelukkig stonden we naast een supermarkt zodat het in elk geval voor mij minder lang duurde ;-)
Eenmaal bij het hotel aangekomen hebben we nog een paar uur heerlijk op de veranda zitten lezen. Met de zoals iedere avond klaargezette brandende wierook tegen de muggen. Er werd ook elke dag een nieuw offermandje op ons terrasje gezet. Zo leuk!