dinsdag 18 september 2012

Fietstocht (vrijdag 21 sept 2012)

Vroeg op vandaag, want we hadden een fietstocht geboekt. We werden weer met een busje opgehaald.Tijdens het wachten werd het vuilnis opgehaald. Dat gaat toch ook net even iets anders dan bij ons.

Het was een zeer divers gezelschap maar er hing een leuke sfeer in het busje en we hebben de hele dag gezellig kunnen kletsen. We begonnen met een ontbijt in een groot toeristenrestaurant met waardeloos eten, maar met prachtig uitzicht over de Mount Batu, een nog werkende vulkaan met een enorme krater.

Na het ontbijt stopten we bij een koffieplantage. We konden een rondje lopen door een miniplantage met diverse planten en bomen.Daar hebben we eindelijk een vanilleplant gezien (wel kaal). Ze lieten ook de luwak (civetkat) zien. Die beesten zitten daar in een kooi koffiebessen te eten. Ze verteren het vruchtvlees, maar de bonen worden met de hand uit de gedroogde ontlasting geselecteerd, het schilletje wordt er af gehaald en dan worden de bonen gebrand. Het was eigenlijk meer een bezoekerscentrum dan een plantage.

We kregen een dienblaadje voor ons neus met diverse soorten koffie, thee en cacaodrank waar je in tweetallen van kon proeven. Dit was wel erg leuk. De cacaodrank was erg bitter, andere dranken waren juist weer heel zoet. Al snel daarna werden we de grote winkel in geloodst waar we nog wat fruit kregen en vervolgens gestimuleerd werden de winkel uitgebreid te bezoeken. We waren er al snel uitgekeken.

We gingen met de bus door naar de plaats waar we op de mountainbikes zouden stappen. Iedereen kreeg een fiets en een helm en vervolgens reden we 25 km de heuvel af. Redelijk relaxed dus.

Onderweg stopten we een paar keer. We zagen een compound en kregen uitstekende uitleg over hoe het dagelijks leven er daar uitziet (ineens snapten we dingen die gisteren tijdens de tour nog een raadsel waren).

piepklein rijstoffertje

We hadden ook even pauze bij een Banyanboom, een fantastische boom, waarvan de wortels van boven naar beneden groeien. Ze wortelen zich dan en zo wordt de boom steeds groter en sterker.

Bij een rijstveld mochten we heel even door het veld lopen, maar na onze tocht van gisteren was dat natuurlijk niet meer zo heel interessant. Het blijft wel een prachtig plaatje, zo'n rijstveld

Na de laatste stop bij een houtsnijwerkplaats kregen we de keuze om nog 7 km bergop door te fietsen of om naar het lunchrestaurant gehad. De meesten hadden het wel gezien inmiddels, maar de Amerikaan en Maarten wilden nog wel doorfietsen. De Amerikaan was gewoon heel sportief en fanatiek. Maarten was nog niet wildenthousiast over de tocht tot nu toe en hoopte nog iets leuks tegen te komen. Daar heeft hij spijt van gekregen. Hij wisselde nog even van fiets en die bleek heel zwaar te trappen, het uitzicht was vooral vuilnisbelt en de Amerikaan en de gids hadden een stevig tempo. Tegen de tijd dat hij bij de lunch was, was hij zo rood als een tomaat en had hij knikkende knieƫn.

Ze zagen onderweg nog wel een hanengevechttraining. De lunch was gezellig en erg lekker. We konden nog naar monkeyforest., een bos waar apen loslopen in Ubud, maar we hadden de verhalen over de opdringerige apen gehoord en hebben dit aanbod afgeslagen.In het hotel hebben we even gezwommen en daarna heeft Maarten een massage genomen die deze keer wel heel goed was en ik ben naar de kapper gegaan. De kapster was fantstisch. Ze heeft het uitstekend geknipt en heel erg uitgedund.
Na nog even lekker gelezen te hebben gingen we Ubud in om te eten. Het voorgerecht (pasteitjes en loempia's) was heerlijk, maar de rest was niet zo lekker. Jammer.
Onderweg naar het hotel kwamen we (de zoveelste) tempelceremonie tegen. Blijft toch mooi om te zien ook al lijken ze allemaal hetzelfde voor ons.

Hierna gaan we naar the Gili Islands, schijnt heel erg mooi te zijn. We hebben een hotel geboekt en morgen gaan we de reis ernaartoe regelen. Dat gaan we vroeg doen, want morgen gaan we een eilandtour doen. We hebben voor de hele dag een auto met chauffeur gehuurd.