vrijdag 14 september 2012

Snorkelen (dinsdag 25 sept 2012)

Om 8 uur zaten we aan het ontbijt en daarna hebben we de gehuurde snorkelspullen opgehaald om daarna bij het tourburootje weer nieuwe uit te moeten zoeken. Lidewij en Pieter gingen ook mee, dus we hadden gelijk al aanspraak.Het spullen uitdelen verliep rommelig en dat chaotische is de rest van de dag gebleven.

Toen we al vertrokken waren, moesten we weer terug omdat er nog iemand op het strand bleek te staan. Terwijl we daarop wachtten zagen we een hele zwerm kleine vliegende visjes. Heel gek om te zien.We hadden weer een glasbodemboot en dat was met een grotere groep toch wat moeilijker omdat je niet op het glas mag gaan staan, maar dan maar een heel dun randje hebt om je te verplaatsen. Op de eerste snorkelplek werd geroepen dat we ons klaar moesten maken en daarna de gids moesten volgen op zoek naar schildpadden. Toen het eerste meisje het water in was ging de gids al zwemmen. Wij gingen voor het eerst op deze manier het water in, dus dat ging niet zo snel. Mijn duikbril liep vol toen ik het water in sprong; dus dat kostte ook weer tijd. Vervolgens in noodtempo achter de gids aanzwemmen was ook niet relaxed, maar gelukkig vonden we schildpadden en konden we gaan genieten. Wat een te gek gezicht zeg, die beesten. Er stond heel veel stroming, dus het was erg vermoeiend. Verder was er niet veel te zien. De volgende stop was niet leuk, veel te harde stroming en bijna geen vis. De laatste stop voor de lunch was ook niet veel. Ook de lunch was niet lekker (wel een hele mooie plek).

Er kwam tijdens de lunch een man langs met grote Ikatkleden en sarongs. Ik had er op het strand naast het hotel al eens naar zitten loeren en ook hier zat weer een heel mooi kleed tussen. Hij wilde er  600.000 rupiah (€43) voor hebben en dat vond ik veel te veel. Ik deed net zo'n belachelijk voorstel nl 30.000 rupiah. Daar ging hij natuurlijk niet mee akkoord. Na een beetje onderhandelen ging hij weg. Later kwam hij nog eens langs de tafels, maar kennelijk was hij klaar met ons, want hij kwam niet meer bij ons. Terwijl we later op het strand op de boot stonden te wachten kwam hij naar ons toe met een flink lager bod van 200.000 rupiah (ong €15). Ik besloot nog even door te handelen met een tegenbod van 150.000 rupiah en uiteindelijk betaalden we 180.000 rupiah(€ 13,70). Volgens een local die ik ernaar vroeg hadden we een goede prijs gemaakt en zo voelde het ook.We krijgen nog lol in dat afdingen.
De laatste snorkelplek was vlakbij het hotel was fantastisch. Heel veel vis en zeesterren. We werden halverwege de zee van boord gezet vanwege het lage water en toen moesten we nog een eindje lopen. Als we dit geweten hadden, waren we denk ik lekker bij het hotel gaan snorkelen, maar goed. Het was best gezellig en het kostte ongeveer € 8,50, dus het was ook wel goed zo.
Het was weer heel erg warm vandaag en we wisten niet zo goed wat we moesten toen we bij het hotel waren. We zaten niet lekker en het was eigenlijk overal te warm voor en na een dag in het water en net gedouched te hebben wilden we ook niet meer de zee in. Uiteindelijk hebben we maar weer het gebruikelijk ritueeltje op het eiland gedaan. Zonsondergang en een cocktailtje en daarna eten met nog meer cocktails.
Niks mis mee. Ook nu weer fantastisch gegeten met Snapper en Barracuda.